Positiva bieffekter av vibrationsträning övningar

Positiva bieffekter av vibrationsträning övningar

Som du säkert vet så är det en massa fördelar med att träna vibrationsträning övningar. Du får en starkare bål, bättre balans och en effektivare träning. Men visste du att vibrationsträning övningar också har en massa positiva ”bieffekter”? Här nedan ser du ytterligare anledningar till att vibrationsträna.

Celluliter

Celluliter skapas när förtätade bindväv kombineras med dålig blodcirkulation av området. Det som händer då är att fettcellerna pressar uppåt medan skiljeväggarna i huden dras nedåt. Detta skapar ett gropigt intryck

Tack vare att vibrationen så tränas de underliggande musklerna upp och förbättrar blodcirkulationen i både muskler och hud. Detta gör att den underliggande muskulaturen stärks, vilket leder till att avståndet mellan fettcellerna och skiljeväggarna blir mindre. Vilket resulterar i att huden ser slätare ut.

Ökad bentätet

Ju äldre vi blir desto mer blir vårt skelett urkalkat. Det som händer är att kalken försvinner ut benen och efterlämnar små håligheter vilket gör att skelettet blir mer skört.

All typ av belastning som vi utsätter vårt skelett för bidrar till att minska dessa håligheter. Alla typer av vibrationsträning övningar belastar vårt skelett på ett både effektivt och skonsamt sätt så skelettet stärks.

Massage

Visste du att du egentligen anbart kan ligga och vila på din vibrationsplatta ett tag och få en riktigt god massage? I och med att vibrationerna ökar din blodcirkulation så får du i princip samma genomblödning i muskulaturen som du får vid en SPA-massage. Detta gör också att du renar kroppen från oönskade slaggprodukter.

Du kan öka effekten ytligare som du ligger på en spikmatta. Här bör du dock börja med att ligga en väldigt kort tid åt gången. Både vibrationsplattan och spikmattan är kraftfulla redskap när det handlar om cirkulation, så det kan bli för mycket av det goda om man inte är van.