Ökar vibrationsplatta övningar din prestation?

Ökar vibrationsplatta övningar din prestation?

Är det möjligt att få en bättre prestation genom att träna vibrationsplatta övningar jämför med att göra samma övningar på golvet? Elitidrottare som Carolina Klüft, Zlatan, Fredrik Ljungberg och Anja Pärsson är bara att nämna några som använder vibrationsplatta övningar för att öka sin prestation.

Vid vibrationsträning så engageras också alla kroppens stabiliserande muskler. Detta leder till starka leder och en stark bål. Att ha en stark och stabil bål är viktigt för oss alla, framför allt så ser det till att vi inte får problem och värk i rygg, axlar och höfter.

Bålen är de muskler som tar hand om vår ryggrad och ser till att axlar och höfter har rätt position. Om dessa muskler är för svaga klarar du inte hålla ryggraden i en rak linje när du t ex tar ner en tung låda från en hög hylla, bär tunga kassar, lyfter någonting från golvet eller när någon stöter in i dig på bussen.

I och med att fler muskler aktiveras när du tränar på en vibrationsplatta så kommer du också att märka att konditionen blir bättre. Enklaste sättet att mäta detta på är genom en pulsklocka.

Vibrationsplatta övningar minskar skaderisken vid träning

I och med att vibrationsträning stärker alla stabiliserande muskler så är risken betydligt mindre för att man ska råka ut för skador. Om t ex musklerna som håller upp fotleden är starka och vältränade så är chansen för vrickningar och stukningar betydligt mindre.

Snabbare återhämtning vid skador med vibrationsplatta övningar

Om olycka ändå skulle vara framme så ökar vibrationsplatta övningar kroppen återhämtning genom att öka blodflödet i musklerna så att svullnader och smärta minskar. Detta gör att träningsuppehållet pga. skada kortas ner.

Ja, vibrationsplatta övningar ökar din prestation.

Genom att vibrationsträna så kommer du helt klart att öka din prestation oavsett vilket träningsnivå du befinner dig på. En stark kropp med starka leder och bål presenterar bättre och får färre skador. Detta leder till effektivare träning utan uppehåll pga. skada så att du hela tiden kan utveckla din prestation.