Alternativ träning utomhus på Studsmatta

Alternativ träning utomhus på Studsmatta

Att träna på din vibrationsplatta ger bra träning. Men det är viktigt att variera träningen. En allsidig träningsform som snabbt ger hög puls är att hoppa på en studsmatta.

Studsmattor finns för träning både inomhus och utomhus. De man tränar på inomhus är mindre, vanligen 1 till 1,2 meter. Studsmattor för utomhusbruk är större, vanligen 3,6 – 4,3 meter. Hoppar du på en studsmatta utomhus är det viktigt att den har ett säkerhetsnät som gör att du inte ramlar av. De mindre studsmattorna för inomhusbruk har inte säkerhetsnät. Vissa modeller har däremot ett handtag man kan hålla sig i.

Är du otränad börjar du med kortare pass, 3 gånger per vecka för att efter hand utöka passets längd. Bra övningar är att vrida benen höger respekive vänster medans du drar upp knäna högt. Detta ger bra träning för magmuskulaturen.

Läs mer

Positiva bieffekter av vibrationsträning övningar

Positiva bieffekter av vibrationsträning övningar

Som du säkert vet så är det en massa fördelar med att träna vibrationsträning övningar. Du får en starkare bål, bättre balans och en effektivare träning. Men visste du att vibrationsträning övningar också har en massa positiva ”bieffekter”? Här nedan ser du ytterligare anledningar till att vibrationsträna.

Celluliter

Celluliter skapas när förtätade bindväv kombineras med dålig blodcirkulation av området. Det som händer då är att fettcellerna pressar uppåt medan skiljeväggarna i huden dras nedåt. Detta skapar ett gropigt intryck

Tack vare att vibrationen så tränas de underliggande musklerna upp och förbättrar blodcirkulationen i både muskler och hud. Detta gör att den underliggande muskulaturen stärks, vilket leder till att avståndet mellan fettcellerna och skiljeväggarna blir mindre. Vilket resulterar i att huden ser slätare ut.

Läs mer

Kombinera din styrketräning med vibrationsplattor

Kombinera din styrketräning med vibrationsplattor

Som du säkert redan vet så kan du i princip utföra alla övningar på vibrationsplattor som du normalt brukar träna. Övningarna blir så sätt både effektivare och roligare. Dock så händer det att inspirationen för nya övningar tryter, vilket är helt normal. Så här är lite förslag på redskap och övningar som du kan prova på nästa gång du tränar på din vibrationsplatta.

Viktredskap

Om du har en kettlebell, hantlar, medicinbollar, stänger eller annan typ av lösa vikter så är dessa optimala att använda på vibrationsplatta. Du kan antingen sitta eller stå på plattan samtidigt som du arbetar med vikten. Eller varför inte testa att stå på ett ben för att verkligen utmana balansen?

Läs mer

Vad är en vibrationsplatta?

Vad är en vibrationsplatta?

Du har säkert hört talas om vibrationsplattor och vibrationsträning och alla positiva effekter som folk har fått. Men kanske har du inte helt full koll på vad det är eftersom det fortfarande är ett ganska ovanligt redskap även om det dyker upp fler och fler vibrationsplattor både på gymmen och i hemmen.

En vibrationsplatta ser egentligen ut som en stor gammaldags våg. Den har en stor platta som man kan ligga, stå eller sitta på. Storleken och utseendet på plattan kan variera. Sedan har den någon form av handtag på ett stativ som man kan använda för att hålla balansen medan man tränar.

Läs mer